fredag 18 januari 2013

Gilberts Syndrom -att lägga om kosten


Många undrar om jag kan ge råd om hur man lägger om kosten. Generella råd är svåra att ge, men det jag kan säga är : minska sockerintag och raffinerad produkter, friterad snabbat och snabba kolhydrater. Öka intag av färsk mat såsom grönsaker, fullkornsprodukter och proteiner. Många med Gilberts upplever att de är känsliga mot gluten och/eller mejeriprodukter. Jaha, där ryker eftermiddagsfikat tänker du nu, men i kommande inlägg ska jag visa att så behöver det inte vara.

Att utesluta mat
Om du vill prova att utesluta viss typ av mat så  rekommenderar jag att först trappa ned istället för att ta bort allt på en gång. Att lägga om kosten handlar inte bara om att ta bort saker, planera även vad du kan lägga till i kosten för att äta så näringsrikt du bara kan. Sätt upp realistiska mål och var snäll mot dig själv. Om du upplever många symptom som trötthet, "dimma i huvudet" (ni vet vad jag pratar om) och illamående så är det bättre att göra små förändringar som du orkar än att du ska tappa lusten efter en kort tid. Om du  känner att du vill göra något mer dramatiskt så går det givetvis att göra.

Långsiktiga mål
När jag talar om att lägga om kosten syftar jag på en förändring över en längre tid. Det är viktigt att skilja detta från kortare perioder av utrensning (detox) och dieter.Det kan ta från några månader till år att få ihop vad som passar dig och vad som triggar dina symptom.

Kortsiktiga kurer
Vissa av er är kanske mer intresserade av att göra någon kortare kur som syftar på att "rensa" levern. Kom bara ihåg att våran lever fungerar inte 100% optimalt så vi får ofta en annan typ av effekt än vad många andra som inte har Gilberts upplever. Ju snabbare och ju mer dramatiska metoder man använder ju större blir trycket på kroppen. Enligt egen erfarenhet kan detta innebära att du för ett tag mår väldigt mycket sämre, planera i så fall in eventuella dagar för kurer när du har möjlighet att vila.

Finns det några bra dieter?
Jag rekommenderar inga särskilda dieter. Egentligen tror jag inte alls på strikta dieter, även om jag ofta ätit strikt själv. Jag har tagit många recept från LCHF de senaste åren för att  få inspiration till matlagning men jag följer inte dieten. I början när jag lade om kosten provade jag både att ta bort mejeriprodukter och gluten i två månader. Jag blev snabbt piggare så jag valde att hålla mig borta från gluten i en längre period. Numera kan jag äta varierat igen när jag känner för det, men när jag äter för mycket bröd och ost så kommer mina symptom igen.

10 steg som guidar dig till hur du ska komma igång:

  1.  Ät regelbundet. Var noga med att äta frukost. Hoppa inte över detta viktiga mål. Om du verkligen inte har aptit på morgonen så drick iallafall ett glas vatten och ät minsta lilla tex. en handfull blåbär eller ett ägg. Var noga med mellanmål om du blir hungrig, och ät riktig mat när du väl äter.
  2. Många rapporterar att vissa födoämnen gör symptomen värre. Endel (faktiskt ganska många med Gilberts) pratar om gluten och laktoskänslighet, det framstår det som att det är individuellt vad folk "tål" för mat. Är du jättetrött och har många symptom (t.ex. illamående, gula ögon) så kan det vara bra att testa att äta glutenfritt i några veckor för att sedan skifta till att ta bort mejeriprodukter. Det kan vara en stor omställning för vissa men det kommer bli tydligt vad kroppen svarar på.
  3.  Kolla om det finns bönder du kan köpa ekologiska grönsaker av. Poängen är att du ska äta så ren mat som möjligt. Varför? Jo för att din lever mår bättre av det. Det rapporteras ofta av folk med Gilberts att de blir värre av E-nummer och andra tillsatser.
  4.  Välj lokalproducerade grönsaker när det är möjligt (eller åtminstone svenska). Vintermånaderna kan vara svårare att hitta bra grönsaker i affären, alla typer av kål och rotfrukter är ett bra alternativ. 
  5.  Laga mat hemma. Hemmalagad mat är bra för att du har direkt kontroll över varorna du använder och slipper tillsatser. Jag har märkt att många med Gilberts upplever en känslighet mot vissa E-nummer eller andra tillsatser. Vad man reagerar på är individuellt.
  6.  Kaffe. Att dricka eller inte? Det beslutet måste du ta själv. Om du mår bra efter kaffe och dricker någon kopp per dag så fortsätt med det. Drick minst lika mycket vatten eftersom kaffe är vätskeutdrivande.
  7. Ät mat som får dig att må bra. Unna dig att äta bra. Är du sugen på chips eller godis ibland, acceptera det och bestäm dig för att  det är helt ok att äta ibland. Det sägs att det är din standardkost, det du äter mest av, cirka 80% av tiden som är det viktiga. Ha roligt med den andra 20%. Kanske kan du spendera mer pengar på bättre godsaker. Du kommer kanske att märka att du vill ha mindre sötsaker när du äter kost som är mer näringstät, du blir mätt på ett annat sätt.
  8. Glöm inte vatten. Drick med en citronskiva i så blir det godare. Om du börjar morgonen med ett glas varmt vatten med citron innan du äter något annat så sätter du fart på tarmsystemet.
  9. Alkohol går tyvärr bort nu när du ska äta mer hälsosamt. Om du tidigare märkt att alkohol är en "triggare" för dig så är det kanske dax att ta en paus. Såklart kan du ta ett glas vin, eller en öl här om du vill, om du har tur kanske du inte får mer än ett par gula ögon dagen efter.
  10. Stress. Ett återkommande ord. Det är inte bara det du äter och inte äter som är viktigt. Se över din vardag. Det är stressande i sig att ha diffusa symptom utan att det går att lägga fingret på vad som är fel. Men också kan det vara fallet att din kropp reagerar på något i vardagen,jobbet, relationer med mera. Är så fallet kan det vara en idé att gå i terapi (finns massor av möjligheter) eller kroppsbehandlingar som massage. 
  11. Ta sig tid att vila. Är du trött så vila och ha inte dåligt samvete över det.



Vegetables
Foto från mhaller1979

0 kommentarer:

Skicka en kommentar